Sähköauto on taloudellinen ajaa – sähkö on bensiiniin ja dieseliin verrattuna erittäin edullista. Sähköauto reagoi kaasupolkimen liikkeisiin viiveettömästi riippumatta siitä, onko poljin matkalla alas vai ylös – auto kiihtyy nopeasti ja tasaisesti, ja vauhdin hidastaminen onnistuu usein vain nostamalla kaasujalkaa. Taloudellisuuteen voi itse vaikuttaa esimerkiksi ajotilan tai energian talteenoton voimakkuuden valinnalla. Täyssähköauton CO2-päästöarvo on 0 g/km. 


Hyödynnä valtion sähköauton hankintatuki 2.000 €

Sähköauton hankintatuki tuli voimaan vuoden 2018 alusta. Uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea joulukuun 2021 loppuun asti. Hankintatuen jatkamista vuodelle 2022 on tehty jo lakiehdotus.

Hankintatuen edellytyksenä on, että:

  • auto on täyssähköinen henkilöauto
  • ostaja tai vuokraaja on yksityishenkilö
  • vuokraaja sitoutuu vuokraamaan auton yksinomaan omaan käyttöönsä vähintään kolmeksi vuodeksi
  • auton kokonaishinta on enintään 50.000 euroa (sisältää ALV ja autoveron)
  • auto ei ole ollut aikaisemmin rekisterissä
  • auto on hankittava ja tukea on haettava viimeistään 31.12.2021
  • valtion talousarviossa avustuksen maksamista varten varattua määrärahaa on käytettävissä.

Valtion määrärahaa on kohdistettu hankintatukeen ja muuntotukeen yhteensä 6 miljoonaa euroa vuodessa.


Täyssähköauton autovero on 0 €

Täyssähköautojen autovero poistui 1.10.2021 autokannan sähköistymisen edistämiseksi. Autoverovapautus koskee 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröitäviä uusia täyssähköautoja. Täyssähköauton autovero oli polttomoottoriautoa pienempi – 2,7 prosenttia auton hinnasta – mutta veron poistolla on silti suuri merkitys autoa hankkivalle. Täyssähköautojen keskimääräinen autovero oli henkilöautoilla noin 1.500 euroa ja pakettiautoilla noin 1.400 euroa.

Lakimuutos astuu voimaan 1.1.2022 ja koskee takautuvasti myös 1.10.–31.12.2021 ensirekisteröityjä täyssähköautoja. Jos auto on rekisteröity loka-joulukuussa 2021, autosta palautetaan siitä peritty autovero.



Sähköautojen latausverkosto laajenee vauhdilla - Katso latauspaikat >

Suomessa on jo suhteellisen hyvä sähköautojen latausverkosto ja ajantasainen tieto latauspaikoista löytyy netistä. Latausasemia tulee koko ajan lisää. Osa on peruslatauspisteitä ja osa pikalatauspisteitä. Katso latauskartta.fi 


Lataus, latausnopeus ja sen hinta

Sähköauto käyttää merkittävästi polttomoottoria suuremman osan annetusta energiasta auton liikuttamiseen. Energiaa mitataan kilowattitunneilla. Juuri energiataloudellisuus on sähköauton halpojen ajokilometrien takana – tyypillisesti sadan kilometrin ajo maksaa sähköautolla keskimäärin pari euroa.

Pikalatausasemalla akuston lataaminen 80 %:iin asti onnistuu pääsääntöisesti tunnissa. Normaalilatauksella julkisella latausasemalla tai kotilatauslaitteella, ehtii ladata täyssähköauton akuston täyteen yön aikana.

Akun latausnopeuteen vaikuttaa moni seikka, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. 

  • Millainen on latausasema? Onko samaan latausasemaan kytkettynä samanaikaisesti useampi auto, silloin aseman tehot jakautuvat useammalle autolle (Esim. 150 kW latausasemalla yksi auto saa käyttöönsä 150kW, mutta 2 autoa yhtä aikaa vain 75 kW/auto)
  • Paljonko on ladattavan auton maksimilatausteho? Latausjännite esim. 400V vai 800V Ionity?
  • Millainen on akun lämpötila? Jos akku on kylmä, lataus lämmittää ensin akkua ja ei heti lataa.
  • Miten tyhjäksi akku päästetään. Latausteho hidastuu. 

Hinnoitteluperusteet julkisissa latauspisteissä vaihtelevat. Hinnoittelu voi olla minuuttiperusteista, kWh -perusteista tai yhdistelmä edellisistä. Kotona lataaminen maksaa saman verran, kuin muukin sähkönkulutus. Jos käytössä on yösähkö, voi lataamisen ajastaa edullisempaan aikaan.


Edullisempaa työsuhdeajamista täyssähköllä

Täyssähköinen valinta on kevyempi myös työsuhdeautoilijan kukkarolle. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi täyssähköautoja tuetaan voimakkaasti, ja se näkyy myös työsuhdeautojen verotusarvossa. Uushankintahinnaltaan vastaavien autojen verotusarvossa on tuntuva ero. Toisinpäin ajateltuna saman suuruisella verotusarvolla saa käyttöönsä merkittävästi hinnakkaamman sähköauton kuin polttomoottoriauton.

Vuoden 2021 alun tuloverolain muutoksen myötä ladattavan työsuhdeauton kotilatauslaite on voitu laskea verotuksessa osaksi auton lisävarusteita. Myös laitteen asennuskulut voidaan laskea lisävarusteen hintaan. Kaikki ladattavien autojen kotilatauslaitteet hyväksytään auton lisävarusteeksi. Auton lisävarusteiden hankintahinnat lisätään auton uushankintahintaan siltä osin, kun niiden yhteenlaskettu arvo ylittää 850 euroa. Kotilatauslaitteiden hankintahinta vaihtelee 500−2 000 euron välillä ja perusasennuksen hinta 600−800 euron välillä.


Hyödynnä ARA:n sähköautojen latausinfra-avustukset

ARA eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus myöntää tietyin ehdoin sähköautojen latausinfra-avustuksia asuinrakennusten omistajille ja työpaikkojen latauspisteille. Lisätietoja ARA:n avustuksista löydät täältä >


Sähköauton toimintamatka

Eri automerkkien sähköautomallien toimintamatkoissa on eroja auton akkukapasiteetin ja muiden automallin ominaisuuksien mukaisesti. Sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat olennaisesti myös mm.

  • Akun lämpötila (akkua kannattaa esilämmittää ennen latausta)
  • Ajetaanko kaupungissa, jossa voidaan hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa vai maantiellä, jossa ilmanvastus yhdistettynä korkeampaan ajonopeuteen lisää kulutusta
  • Autoilijan oma ajotapa, eli kiihdytelläänkö rajusti vai ajetaanko ennakoivalla ajotavalla
  • Akun ikääntyminen saattaa vaikuttaa jonkin verran, uusissa sähköautoissa kumminkin varsin vähän.

Pienemmät huoltokustannukset

Sähköautossa on vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa. Sähköautoilija säästää mm. siinä, ettei öljynvaihtoja tarvita. Voimansiirtokin on yksinkertaisempaa polttomoottoriautojen vaihteistoihin ja nelivetotekniikkaan verrattuna. Sähköauton huoltokustannukset ovat siis polttomoottoriautoa pienemmät.

Myytävät uudet vähäpäästöiset autot >

Myytävät vähäpäästöiset vaihtoautot >


Kysy lisää:
MetroAuto Hatanpää, Tampere
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Niittykumpu, Espoo
MetroAuto Koskelo, Espoo