Mietityttääkö sähköautoilu? Tässä sähköautoilun perustietopaketti.

 

Sähköauto on taloudellinen ajaa – sähkö on bensiiniin ja dieseliin verrattuna erittäin edullista. Sähköauto reagoi kaasupolkimen liikkeisiin viiveettömästi riippumatta siitä, onko poljin matkalla alas vai ylös – auto kiihtyy nopeasti ja tasaisesti, ja vauhdin hidastaminen onnistuu usein vain nostamalla kaasujalkaa. Taloudellisuuteen voi itse vaikuttaa esimerkiksi ajotilan tai energian talteenoton voimakkuuden valinnalla. Täyssähköauton CO2-päästöarvo on 0 g/km.
 

HYÖDYNNÄ SÄHKÖAUTOJEN HANKINTATUKI

Hankintatukilakiin tehtiin eduskunnassa muutamia muutoksia marraskuussa 2022. Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy jo 31.12.2022. Paketti- ja kuorma-autojen tuen hakuaikaa jatketaan 31.12.2024 asti.

Paketti- ja kuorma-autojen tuelle jatkoa vuoden 2024 loppuun asti

Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuen hakuaikaa jatketaan vuoden 2024 loppuun asti. Paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen hakuehtoihin ei tullut muita muutoksia. Autot on rekisteröitävä vuoden 2026 loppuun mennessä. Määräraha riittää todennäköisesti vuoden 2024 alkupuolelle asti.

Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy jo vuoden 2022 lopussa

Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuen hakuaika päättyy jo 31.12.2022. Aiemman lain mukaan tukea olisi voinut hakea 31.3.2023 asti. Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle tälle vuodelle varattu hieman yli 17 miljoonan euron määräraha on jo kokonaan varattu loppuun. Hakemuksia henkilöautojen hankintatuesta kannattaa kuitenkin jättää vielä loppuvuoden ajan, sillä tuelle saatiin vielä 1,0 miljoonan euron lisämääräraha tälle vuodelle. Lisäksi määrärahaa vapautuu jonkin verran peruuntuneista hakemuksista. Traficom aktivoi määrärahavarauksen jonossa oleville hakemuksille niiden saapumisjärjestyksessä.

Lisätiedot hankintatuesta Traficomin sivulta


Täyssähköauton autovero on 0 €

Täyssähköautojen autovero poistui 1.10.2021 autokannan sähköistymisen edistämiseksi. Autoverolla tarkoitetaan täyssähköautojen ostamisen yhteydessä maksettavaa autoveroa. Autoverovapautus koskee 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröitäviä uusia täyssähköautoja. Täyssähköauton autovero oli polttomoottoriautoa pienempi – 2,7 prosenttia auton hinnasta – mutta veron poistolla on silti suuri merkitys autoa hankkivalle. Täyssähköautojen keskimääräinen autovero oli henkilöautoilla noin 1.500 euroa ja pakettiautoilla noin 1.400 euroa. 

Muutos sähköautojen perusveroon 1.10.2022

Jos sähköauto (M- ja N-luokan ajoneuvo), jonka käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety on otettu käyttöön ensimmäisen kerran 1.10.2021 tai sen jälkeen, päivää kohden kannettava perusveron määrä on kuitenkin 1.10.2023 alkaen verotaulukon alin veron määrä korotettuna 17,80 sentillä.

Muutokset näkyvät 1.10.2022 jälkeen lähetetyissä vuoden verolipuissa siten, että 1.10.2023 jälkeisten veropäivien osalta erittelyllä näkyy 17,8 sentin korotus per päivä. Täysimääräisesti korotus on siis 64,97 euroa vuodessa.

Lisätietoja ajoneuvoverosta



Sähköautojen latausverkosto laajenee vauhdilla

Katso latauspaikat >

Suomessa on jo suhteellisen hyvä sähköautojen latausverkosto ja ajantasainen tieto latauspaikoista löytyy netistä. Latausasemia tulee koko ajan lisää. Osa on peruslatauspisteitä ja osa pikalatauspisteitä.


Lataus, latausnopeus ja sen hinta

Sähköauto käyttää merkittävästi polttomoottoria suuremman osan annetusta energiasta auton liikuttamiseen. Energiaa mitataan kilowattitunneilla. Juuri energiataloudellisuus on sähköauton halpojen ajokilometrien takana – tyypillisesti sadan kilometrin ajo maksaa sähköautolla keskimäärin pari euroa.

Pikalatausasemalla akuston lataaminen 80 %:iin asti onnistuu pääsääntöisesti tunnissa. Normaalilatauksella julkisella latausasemalla tai kotilatauslaitteella, ehtii ladata täyssähköauton akuston täyteen yön aikana.

Akun latausnopeuteen vaikuttaa moni seikka, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. 

  • Millainen on latausasema? Onko samaan latausasemaan kytkettynä samanaikaisesti useampi auto, silloin aseman tehot jakautuvat useammalle autolle (Esim. 150 kW latausasemalla yksi auto saa käyttöönsä 150kW, mutta 2 autoa yhtä aikaa vain 75 kW/auto)
  • Paljonko on ladattavan auton maksimilatausteho? Latausjännite esim. 400V vai 800V Ionity?
  • Millainen on akun lämpötila? Jos akku on kylmä, lataus lämmittää ensin akkua ja ei heti lataa.
  • Miten tyhjäksi akku päästetään. Latausteho hidastuu. 

Hinnoitteluperusteet julkisissa latauspisteissä vaihtelevat. Hinnoittelu voi olla minuuttiperusteista, kWh -perusteista tai yhdistelmä edellisistä. Kotona lataaminen maksaa saman verran, kuin muukin sähkönkulutus. Jos käytössä on yösähkö, voi lataamisen ajastaa edullisempaan aikaan.

Lue lisää sähköautojen ominaisuuksista


Edullisempaa työsuhdeajamista täyssähköllä

Täyssähköinen valinta on kevyempi myös työsuhdeautoilijan kukkarolle. Päästötavoitteiden saavuttamiseksi täyssähköautoja tuetaan voimakkaasti, ja se näkyy myös työsuhdeautojen verotusarvossa. Uushankintahinnaltaan vastaavien autojen verotusarvossa on tuntuva ero. Toisinpäin ajateltuna saman suuruisella verotusarvolla saa käyttöönsä merkittävästi hinnakkaamman sähköauton kuin polttomoottoriauton.

Vuoden 2021 alun tuloverolain muutoksen myötä ladattavan työsuhdeauton kotilatauslaite on voitu laskea verotuksessa osaksi auton lisävarusteita. Myös laitteen asennuskulut voidaan laskea lisävarusteen hintaan. Kaikki ladattavien autojen kotilatauslaitteet hyväksytään auton lisävarusteeksi. Auton lisävarusteiden hankintahinnat lisätään auton uushankintahintaan siltä osin, kun niiden yhteenlaskettu arvo ylittää 850 euroa. Kotilatauslaitteiden hankintahinta vaihtelee 500−2 000 euron välillä ja perusasennuksen hinta 600−800 euron välillä.


Hyödynnä ARA:n sähköautojen latausinfra-avustukset

ARA eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus myöntää tietyin ehdoin sähköautojen latausinfra-avustuksia asuinrakennusten omistajille ja työpaikkojen latauspisteille. 

Lisätietoja ARA:n avustuksista


Sähköauton toimintamatka

Eri automerkkien sähköautomallien toimintamatkoissa on eroja auton akkukapasiteetin ja muiden automallin ominaisuuksien mukaisesti. Sähköauton toimintamatkaan vaikuttavat olennaisesti myös mm.

  • Akun lämpötila (akkua kannattaa esilämmittää ennen latausta)
  • Ajetaanko kaupungissa, jossa voidaan hyödyntää jarrutusenergian talteenottoa vai maantiellä, jossa ilmanvastus yhdistettynä korkeampaan ajonopeuteen lisää kulutusta
  • Autoilijan oma ajotapa, eli kiihdytelläänkö rajusti vai ajetaanko ennakoivalla ajotavalla
  • Akun ikääntyminen saattaa vaikuttaa jonkin verran, uusissa sähköautoissa kumminkin varsin vähän.

Pienemmät huoltokustannukset

Sähköautossa on vähemmän liikkuvia ja kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa. Sähköautoilija säästää mm. siinä, ettei öljynvaihtoja tarvita. Voimansiirtokin on yksinkertaisempaa polttomoottoriautojen vaihteistoihin ja nelivetotekniikkaan verrattuna. Sähköauton huoltokustannukset ovat siis polttomoottoriautoa pienemmät.
 

Myytävät uudet vähäpäästöiset autot

Myytävät uudet sähköautot

Myytävät käytetyt hybridiautot

Myytävät käytetyt sähköautot


Kysy lisää:
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Koskelo, Espoo