Viimeisen 18 kuukauden aikana Euroopan Hyundai-mallistosta on uusiutunut yli 90 prosenttia.

  • Vuoden 2020 aikana Hyundai uudisti suurimman osan automallistostaan; viimeisen 18 kuukauden aikana Euroopan Hyundai-mallistosta on uusiutunut yli 90 prosenttia.
  • Hyundai on yksi johtavista sähköistettyjen autojen toimittajista Euroopassa, se on myynyt Euroopassa lähes 60 000 sähköautoa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä
  • Vuonna 2021 Hyundain asiakkaille on tarjolla lisää sähköisiä vaihtoehtoja ja uusia tuotejulkistuksia


Kuluneen vuoden haasteista huolimatta 2020 oli Hyundai Motorille ennätysvuosi: vain 12 kuukaudessa yritys uudisti lähes koko mallistonsa. Hyundai esitteli Euroopassa kaikkiaan seitsemän uutta mallia: i10, i20, i30, Kona, Tucson ja Santa Fe, joista Kona ja Santa Fe ehtivät Suomeen vuoden 2021 alkupuolella. Kaikki korimallit ja voimalinjat mukaan lukien uusia tuotteita on esitelty jopa 20. Yli 90 prosenttia Euroopan Hyundai-mallistosta on joulukuuhun 2020 mennessä alle 18 kuukauden ikäisiä.

Kattava valikoima sähköisiä voimalinjoja

Vuosi 2020 oli Hyundaille myös sähköistymisen vuosi. Vuoden 2020 alussa Hyundai Motor Group ilmoitti suunnitelmistaan vahvistaa johtavaa asemaansa sähköisessä liikkumisessa, tavoitteena julkistaa 44 sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä.

Hyundai tarjoaa 48 voltin kevythybriditekniikan sekä bensiini- että dieselmoottoreille. Suomen mallistoissa i20 on tarjolla bensiinikevythybridinä, i30 sekä bensiini- että dieselkevythybridinä ja Tucson dieselkevythybridinä.

Hybridivoimalinja on tarjolla Ioniq-malliston lisäksi Kona- ja Tucson-malleihin sekä vuonna 2021 myös Santa Fe-malliin. Niin ikään ladattavan plug-in hybridin valikoima on kasvanut Ioniqista ja Konasta Tucsoniin ja ensi vuonna Santa Fe -malliin.

Täyssähköisiä malleja on tarjolla Ioniq- ja Kona-mallistoissa. Lisäksi vuonna 2021 lanseerataan täysin uusi Ioniq-brändin Ioniq 5 -täyssähköauto. Hyundai on yksi sähköistettyjen autojen suunnannäyttäjistä. Se on myynyt Euroopassa lähes 60 000 sähköautoa, mikä on yli 13 prosenttia sen kokonaismyynnistä.

Polttokennoteknologian jatkuva kehitys

Hyundai kirjasi ”Strategy 2025” -strategiaansa tavoitteen myydä 670 000 sähköautoa vuodessa ja olla yksi maailman kolmesta johtavasta akkukäyttöisten täyssähkö- ja polttokennoautojen valmistajasta vuoteen 2025 mennessä.

Vuonna 2020 alettiin rakentaa Sveitsin kaupalliseen liikenteeseen toimintamallia, johon sisältyvät sekä vetytankkausinfrastruktuurin rakentaminen että polttokennokuorma-autojen toimittaminen. Ensimmäiset 50 vetykäyttöistä kuorma-autoa ovat aloittaneet liikennöinnin.

Katse vuoteen 2021

Vuonna 2021 Hyundain asiakkaille on tarjolla lisää sähköisiä vaihtoehtoja ja uusia tuotejulkistuksia.

Keväällä lanseerataan uusia tuotteita N-mallistoon, kun täysin uudet Hyundai i20 N Line ja i20 N saavat ensi-iltansa. Lanseerauksestaan alkaen erittäin suosittu täysin uusi Hyundai Tucson-mallisto laajenee N Line -mallilla. Myös suosikkimalli i30 N uudistuu. Ensimmäisellä vuosipuolikkaalla esitellään Euroopan Hyundai-mallistoon myös täysin uusi kompakti crossover SUV, Hyundai Bayon.  

Uuden sähköautoaikakauden Hyundailla avaa uusi Ioniq 5, joka on ensimmäinen uuden, pelkästään täyssähköisiin autoihin keskittyvän Ioniq-tuotemerkin auto. Ioniq 5 on keskikokoinen CUV (crossover utility vehicle), joka perustuu Hyundain 45-nimiseen konseptimalliin. Koko Hyundai-konsernissa Ioniq 5 on myös ensimmäinen auto, joka rakennetaan uudelle E-GMP-sähköautoalustalle. E-GMP mahdollistaa mm. pitkät toimintamatkat, nopean lataamisen ja maksimaalisen matkustamotilan. Ioniq-tuoteperheen seuraava auto, sähköautokonsepti Prophecyyn perustuva Ioniq 6, julkaistaan vuonna 2022 ja suuri SUV Ioniq 7 liittyy mallistoon suunnitelmien mukaan vuonna 2024.

Hyundai jatkaa sähköauto-osaamisensa tuomista myös moottoriurheilun puolelle. Hyundai osallistuu vuonna 2021 täyssähköisten rata-autojen Pure ETCR -sarjaan Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2019 esitellyllä Veloster N ETCR -kilpa-autolla.

MetroAuton Hyundai-myynti >