Täysin uuden Hyundai IONIQ 6:n myynti starttasi Suomessa joulukuun alussa.

Virtaviivainen, tilava, teknisesti edistyksellinen ja tyylikäs. Hyundain täyssähköisen IONIQ-malliston uusin tulokas, IONIQ 6, on ehtinyt kerätä ihastelevia ensikommentteja niin autoalan lehdistöltä kuin suomalaisilta autonostajilta. 

IONIQ 6:n myynti alkoi Suomessa joulukuun alussa takavetoisella sekä nelivetoisella mallilla, joissa molemmissa on lähes kaikenkattava Ultimate-varustelu sekä suuri 77,4 kWh:n akusto. 

Yksi IONIQ 6:n tärkeimmistä myyntivalteista on hyvän aerodynamiikan ja edistyksellisen sähköteknologian mahdollistama jopa 614 kilometrin toimintamatka (yhdistetty WLTP-mittaustapa). Lukema on yksi markkinoiden pisimpiä. 

Myös autoon joulukuussa tutustunut Tekniikan Maailma on nostanut artikkelissaan esille sen, että akkukoon suurentamisen ohella toimintamatkaa voi venyttää kulutusta pienentämällä. Toimittaja Lauri Ahtiainen näkee IONIQ 6:n muotoilussa aerodynamiikan sanelemia yhteneväisyyksiä esimerkiksi Mercedes-EQ:n EQE-malliin sekä Porsche 911:een. IONIQ 6 on Ahtiaisen mukaan paljon IONIQ 5:tä vähemmän retrofuturistisesti muotoiltu, vaikka autoja yhdistääkin pikselityylinen graafinen ilme. 

Ilta-Sanomat on puolestaan kiinnittänyt huomiota kojelaudan digitaalisiin sivupeileihin sekä auton pitkään 2,95 metrin akseliväliin, joka on taannut takamatkustajille mainiot jalkatilat.

”Kuljettajan työskentely-ympäristössä kuutosessa on paljon yhteistä aiemmin julkaistun Hyundai IONIQ 5:n kanssa, eikä tämä ole moite.”, kirjoittaa toimittaja Tommi Lempinen.

IONIQ 6:n Ultimate-varusteluun sisältyy lasikattoluukkua ja erikoisvärejä lukuun ottamatta kaikki autoon saatavilla olevat ominaisuudet. Ostajalle on annettu kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa auton kokoonpanoon ilman erillistä lisämaksua vanteiden, verhoilun sekä peilien osalta. Asiakas voi valita autoonsa joko 18- tai 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, nahka- tai kangasverhoilun sekä digitaaliset tai perinteisen sivupeilit. 

Ensimmäisten suomalaisten asiakastilausten perusteella suuremmat vanteet, digitaaliset sivupeilit ja ekologisesti prosessoidut nahkaistuimet ovat osoittautuneet suosituimmaksi yhdistelmäksi. 

Keskisuomalaisen toimittaja Mervi Varonen kertoo omaksi ensivaikutelmakseen IONIQ 6:n olevan tyylikäs ja näyttävä.

”IONIQ 6:n avainluvut ovat vakuuttavia. Toimintamatka yltää yli 610 kilometriin. 800 voltin akkujärjestelmä voi ladata jopa 240 kilowatin supertehot ja se tukee myös 400 voltin latausta.”, Varonen kirjoittaa.

AutoBild Suomen Juha Peltonen nostaa artikkelissaan esille muun muassa IONIQ 6:n sisätiloja sekä digitaalisuutta.

”Näyttävässä kojelaudassa on helppokäyttöiset toiminnot. Ohjauspyörän interaktiiviset led-pikselivalot kertovat kuljettajalle esimerkiksi ajotilasta, akun latauksesta, puheentunnistuksesta sekä peruutusvaihteesta.”, Peltonen kirjoittaa.

Iltalehden Arttu Toivonen on saanut hyvin kiinni Hyundain halusta suunnitella sähköautoja erilaisiin käyttötarpeisiin ja erityylisille asiakkaille.

”Minkäänlaista sukunäköisyyttä Hyundain erittäin hyvännäköiseen IONIQ 5:een on oikeastaan turha etsiä. Siinä missä malliserkku on hyvin puhdaslinjainen pastissi esimerkiksi Giorgetto Giugiaron viivoitinaikakauden tuotoksille, kuten Lancia Deltalle, ei Kuutonen ole mitään sinne päinkään.”, Toivonen toteaa.

Kauppalehden artikkelissa nostetaan esille esimerkiksi IONIQ 6:n mittasuhteet.

”Kilpailijoihin verrattuna IONIQ 6:n kokoa on ensin vaikea hahmottaa. Edestä leveä ja taaksepäin voimakkaasti madaltuva IONIQ 6 on pidempi kuin esimerkiksi Mazda 6 farmari, Volvo V60 Cross Country, Citroën C5X ja Volkswagen Passat Alltrack.”, toimittaja Paula Nikula vertailee.

Uuden IONIQ 6 -sähköauton myynti on alkanut ensimmäisten päivien aikana Suomessa vahvasti. Mikäli suomalaisostaja mielii ehtiä mukaan ensimmäisiin maahamme saapuviin myyntieriin, MetroAutoon kannattaa olla pikaisesti yhteydessä. 

Tutustu IONIQ6 -malliin

Hyundai-myynti:
MetroAuto Hatanpää, Tampere
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Niittykumpu, Espoo