Sähkö kasvattaa nopeasti merkitystään autojen voimalinjoissa. Kehitys näkyy Renaultin uusissa ja uudistuneissa malleissa niiden voimalinjojen sähköistymisessä.

Tammikuussa Renaulution-julkistuksessaan Renault lupasi lisätä voimalinjojensa sähköistämistä. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa, että uudistuneessa Captur-mallisarjassa vain manuaalivaihteiselta polttomoottorilta puuttuu sähköinen apu. Uutena mallina on Captur TCe 140 EDC-automaatti, missä on erillisen litiuionimakun avulla toimiva käynnistysgeneraattori. Tämän vuoden aikana on luvassa vielä lisää uusia mielenkiintoisia Captur-versioita.

Sähkö kasvattaa nopeasti merkitystään autojen voimalinjoissa, kuten Renault Groupin pääjohtaja Luca de Meo totesi tammikuussa Renaulution-tilaisuudessa. Kehitys näkyy Renaultin uusissa ja uudistuneissa malleissa niiden voimalinjojen sähköistymisessä.

Renaultilla sähköistyminen on tarjolla monena erilaisena voimalinjana. Kaikissa henkilöautoissa on Stop & Start eli automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä esimerkiksi liikennevaloihin pysähdyttäessä. Seuraavalla tasolla on mikrohybridijärjestelmä, jonka erillinen 12 voltin litiumioniakku antaa voimaa hihnakäyttöiselle käynnistysgeneraattorille, joka myös avustaa moottoria. Seuraavalla E-TECH -tasolla ovat Renaultin vallankumoukselliset hybridit ja lataushybridit ja kaiken huippuna ovat sähköautot.

Alan yleisestä tavasta poiketen Renault on realistinen, sillä se ei nimitä mikrohybridijärjestelmäänsä kaupallisesti hybridiksi. Renaultin mielestä hybridin nimityksen ansaitsevat vasta voimalinjat, joissa sähkömoottorin voimalla voi myös ajaa.

Erittäin taloudellinen Captur-automaatti

Uudistuneessa Captur-mallisarjassa ostajan vaihtoehtoina ovat lataushybridi E-TECHin lisäksi TCe 90 ja TCe 140 -moottorit. Jälkimmäisen kanssa on aina vakiona 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Aiempaan TCe 130 automaattiin verrattuna moottorin teho on kasvanut seitsemällä kilowatilla 103 kilowattiin. Uudella moottorilla varustetulla Capturilla kiihdytys nollasta sataan onnistuu pirteästi 9,2 sekunnissa.

Tärkein parannus on tehty kuitenkin taloudellisuuteen. Uudessa TCe 140 -moottorissa on mikrohybridijärjestelmä. Siinä on tavallisen akun lisäksi erillinen 12 voltin litiumioniakku. Järjestelmän oleellinen osa on hihnakäyttöinen käynnistysgeneraattori. Lisäksi toimintaa ohjaamassa on kaksoisakkukytkin.

Ensimmäisellä kerralla uusi Captur käynnistetään normaalisti perinteisellä käynnistysmoottorilla. Ajon aikana uuden järjestelmän ansiosta moottori voidaan sammuttaa jo ennen auton pysähtymistä ja moottori myös käynnistyy auton liikkuessa. Hihnakäyttöisen käynnistysgeneraattorin ansiosta käynnistys tapahtuu nopeammin ja huomaamattomammin kuin perinteisellä järjestelmällä.

Käynnistystoiminnan lisäksi 12V litiumioniakku avustaa bensiinimoottoria alhaisilla käyntinopeuksilla, mikä parantaa sekä suorituskykyä että mukavuutta. Liike-energiaa regeneroidaan eli jarrutusenergiaa otetaan talteen ja varastoidaan akkuun, mikä pienentää kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Mikrohybridijärjestelmän edut tulevat esiin tilanteissa, jolloin auton kulutus on suurimmillaan eli liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä.

Uuden Captur 140 TCe EDC-7:n WLTP-testisyklin mukainen kulutus on 5,9 litraa sadalla eli vain desilitran suurempi kuin TCe 90 -moottorilla varustetun Capturin. Aiempaan Captur TCe 130 EDC-7 -malliin verrattuna kulutus on pudonnut tehon kasvusta huolimatta 0,4 litraa sadalla eli seitsemällä prosentilla. Hiilidioksidipäästö on nyt 133 g/km (ennen 141 g/km).

Tilava ja kattavasti varusteltu

Nykyinen Renault Captur kasvoi merkittävästi edeltäjäänsä verrattuna, minkä ansiosta sisä- ja tavaratilaa on runsaasti. Ajaja ja matkustajat nauttivat monipuolisesta varustelusta. Kuljettajalla varusteista on iloa avustavina ja tehtävää helpottavina järjestelminä, matkustajille varusteet tuovat lisää mukavuutta. Perinteinen alkaen hinta varustetaso Life on poistunut mallistosta ja nyt kaikki versiot lähtevät kattavasta Zen-varustelusta liikkeelle.

Kaikissa Captureissa on muun muassa lediajovalot, etäisyysvaroitin, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja takapenkin pituussuuntainen säätö. Uudessa Captur TCe 140 EDC-7 automaatissa on aina vähintään Zen-varustelu, jolloin mukana ovat automaatti-ilmastointi, Easy Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, älyavainkortti ja älypuhelimen peilaus.

Mikäli haluaa vielä enemmän ylellisyyttä, voi valita Intens-varustelun, jolloin Capturin tunnistaa kevytmetallivanteista. Ohjaamossa on 7-tuumainen digitaalimittaristo, multimediajärjestelmään on liitetty navigointi ja auton toimintoja voi säätää monipuolisesti Multi-Sense-järjestelmällä. Kelluvassa keskikonsolissa on sähköinen vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kytkin. Ohjauspyörässä on lämmitys, minkä lisäksi matkustamossa on tunnelmavalaistus ja USB-virtapistokkeet löytyvät keskikonsolin takaosasta takana matkustavien iloksi.

Enemmän sähköä voimalinjaan kaipaaville ostajille on Captur E-TECH Plug-in lataushybridi. Tämä voimalinja tulee nyt myös tarjolle kattavan Intens-varustetason lisäksi myös Zen-varustetasolla 28 790 euron hintaan.

Renault Capturin hinnat alkavat nyt TCe 90 Zen manuaalin 21.390 eurosta. Uuden Captur TCe 140 EDC-7 automaatin hinta on juuri julkaistuilla kesähinnoilla Zen-varustein 22.990 euroa ja Intens-varustein 24.990 euroa.

Renault-myynti:
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Niittykumpu, Espoo