Arkana on tyylikäs, hyvin varusteltu ja aina sähköistetyllä voimalinjalla.

Vakiona on kauniin ulkonäön ja kattavan varustelun lisäksi aina automaattivaihteisto ja moottorina joko Renaultin edistyksellinen E-Tech Hybrid tai mikrohybrid. Arkanan ennakkomyynti käynnistyy nyt ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille syksyllä. Täysin uuden Renault Arkanan hinnat alkavat 28.390 eurosta.

Renault on luonut koko historiansa ajan aivan uusia autoluokkia. Modernista historiasta vaikuttavimpia ovat monikäyttöautojen esi-isä Renault 4, tila-autojen aallon käynnistänyt Espace ja Scénic, joka aloitti vähän pienempien tila-autojen aikakauden. Nyt vuorossa on Renault Arkana. Se tuo virtaviivaisen, coupémaisen katumaasturin yhä useamman ostajan saataville.

Tiloista tinkimättä

Arkanan korissa yhdistyvät hienolla tavalla katumaasturin jykevyys ja coupémainen kauneus. Korin alaosassa on maasturimaiset suojaukset ja maavaraa on peräti 186 mm. Myös suuret vähintään 17-tuumaiset pyörät korostavat Arkanan mahdollisuuksia edetä vähän huonommallakin tiellä.

Akseliväliä on 2,72 metriä, mikä tarkoittaa yhtä aikaa hyvää ajettavuutta ja suuntavakavuutta sekä riittäviä tiloja matkustajille ja heidän tavaroilleen. Kori on 4,57 metriä pitkä ja vaikka katto laskee perää kohti, takamatkustajillakin on runsaasti pääntilaa. Tavaratila on vähintään 480 litran kokoinen ja kun takapenkki taitetaan eteen, se kasvaa yli 1,2 kuutiometrin vetoiseksi.

Uusi Arkana jatkaa Renaultin komeaa sarjaa turvallisuudessa. Se sai uusimmassa ja aiempaa vaativammassa vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan. Lähtökohtana on CMF-B -perusrakenne, jossa on optimoidut törmäysvyöhykkeet. Istuimien rakenne on suunniteltu uudelleen, mikä yhdessä turvavöiden kiinnikkeiden sekä pyroteknisten esikiristimien ja voiman rajoittimien kanssa antaa optimaalisen tuen matkustajille.

Matkustajia erinomaisesti suojaava kori ja varusteet eivät enää yksin riitä parhaaseen arvosanaan Euro NCAP:n turvallisuustestissä, vaan autossa on oltava myös paljon kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Arkanassa on monipuolinen ADAS-paketti (Advanced Driver Assistance Systems), johon kuuluvat Intens-varustetasossa myös katvealueen valvontajärjestelmä ja peruutettaessa risteävän liikenteen varoitin.

Polttoainetta säästäen

Suomeen Renault Arkanaa tuodaan hybridinä ja mikrohybridinä, joista myynnin uskotaan keskittyvän E-Tech Hybridiin. Siinä on sama edistyksellinen voimalinja kuin Clio E-Tech -mallissa. Arkanan 1,6-litrainen bensiinimoottori kehittää 69 kilowattia ja sähkömoottori 36 kilowattia, minkä lisäksi autossa on 15 kilowatin tehoinen käynnistysgeneraattori. Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa hyödyntävä voimalinja kehittää 105 kilowattia.

Liikkeelle Arkana E-Tech Hybridillä lähdetään aina sähköllä pehmeästi ja äänettömästi. Ajajan ei tarvitse miettiä vaihteita, sillä älykäs monitilavaihteisto toimii täysin automaattisesti ja siinä on peräti 15 erilaista välitystä. Niillä optimoidaan voimalinjan toimintaa ja pienennetään sekä kulutusta että hiilidioksidipäästöä. Yhdistetty kulutus on 5,0 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 110 g/km (WLTP).

Toisena voimalinjana on mikrohybrid TCe 140 EDC-automaatti. Sen 1,3-litrainen bensiiniturbo kehittää 103 kilowattia, jolle käynnistingeneraattori antaa apua liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Voimaa se saa pienestä litiumioniakusta, jota ladataan jarrutuksissa. Tässäkin mallissa ajaja saa nauttia niin sanotusta vasemman jalan vapaapäivästä, sillä autossa on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Tällä voimapaketilla varustettuna kulutus on 5,8 - 5,9 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 131 - 133 g/km.

Pätevä ja monipuolinen varustelu

Suurin osa Renault Arkanoista myydään Intens-varustuksella, joka on erittäin kattava paketti. Ulkonäköön vaikuttavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takaikkunat. Tavallaan särmää koriin tuovat myös tehokaat täys-LED Pure Vision -ajovalot.

Ohjaamossa kuljettajan edessä on 7-tuumainen digimittaristo. Kojelaudan keskellä on Easy Linkin 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka kautta toimivat niin auton runsaita säätöjä käyttävä Multi Sense kuin navigointi. Näytöllä on myös peruutuskamera, mikä helpottaa pysäköintiä yhdessä etu- ja takatutkien kanssa.

Arkanaan pääsee helposti älyavainkortilla ja käynnistys tapahtuu napin painalluksella. Ajossa ajajan työtä helpottavat muun muassa sähköinen käsijarru, automaattiset kaukovalot ja mukautuva vakionopeudensäädin. Talvella kuljettajalle on iloa lämmitettävästä ohjauspyörästä ja automaattinen ilmastointilaite pitää matkustamon lämpötilan sopivana ympäri vuoden. Maininnan arvoisia varusteita ovat vielä tunnelmavalaistus ja sähkötoimisesti taittuvat ulkotaustapeilit.

Arkanan huippumallina on urheilullisuutta tihkuva R.S Line, joka lisää varustelistaan kuljettajaa helpottamaan aktiivisen pysäköintiavustimen ja sivupysäköintitutkat. Ohjaamossa on edessä sähköllä säädettävät etuistuimet, joissa kuljettajalla on vielä sähköllä säädettävä ristiseläntuen säätö. Istuimissa on osittainen Alcantara-nahkaverhoilu. Urheilullisuutta sisätiloihin ja koriin tuovat musta kattoverhoilu sekä R.S Line sisätila- ja ulkonäköpaketit.

Uuden tyylikkään Renaultin hinnat lähtevät Arkana TCe 140 EDC Zenin 28.390 eurosta, eikä paljon täydellisemmin varustettu Intens maksa kuin tuhat euroa enemmän. Arkana E-TECH 145 Hybridin perustaso on Intens, jonka hinta on 30.390 euroa ja toisena vaihtoehtona on 32.390 euroa maksava R.S. Line.

Ensimmäiset Renault Arkana -esittelyautot saapuvat Suomeen loppukesästä. Asiakkaille uutuutta aletaan toimittaa syksyllä.

Renault-myynti:
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Niittykumpu, Espoo