Auto ja sen tilat ovat kasvaneet huomattavasti ja modernit moottorit antavat aiempaa paremman suorituskyvyn ja taloudellisuuden.

Aivan uudelle edistykselliselle perusrakenteelle suunniteltu uusi Renault Captur nousee luokkansa huipulle.

Tervetuloa koeajamaan!
MetroAuto Espoo, Niittykumpu
MetroAuto Helsinki, Herttoniemi 

Korin muotoilu on kehittynyt edelleen ja sisustus on Clion tapaan muutettu ennakkoluulottomasti. Auto ja sen tilat ovat kasvaneet huomattavasti ja modernit moottorit antavat aiempaa paremman suorituskyvyn ja taloudellisuuden. Varustelu, turvallisuus ja yhdistettävyys ovat kaikki uudella, korkeammalla tasolla.

Renault esitteli Capturin kompaktien katumaasturien luokkaan vuonna 2013, jolloin se nousi oitis suureen suosioon. Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity joka vuosi yli 220 000 kappaletta ja yli 80 maassa myytävän mallin kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,5 miljoonan auton rajan.

Toisen sukupolven Capturin muotoilussa on piirteitä vanhasta, mutta auto on saanut uuden, aikuisemman persoonallisuuden. Pyöreät linjat ovat vaihtuneet jämäkämmiksi ja Captur kuuluu aiempaa vahvemmin katumaastureiden joukkoon. Sekä edessä että takana on alleajosuojat ja kyljet on suojattu entistä paremmin iskuilta. Tekniikka on nostettu uudelle tasolla monella tavalla, kuten ledivaloilla Capturin molemmissa päissä. Päiväajovaloissa ja takavaloissa käytetään Renaultin tuttua C-kuviota.

Nykyisistä Captureista peräti 80 prosenttia on myyty kaksivärisinä ja uuden Capturin myötä mahdollisuus auton yksilöintiin paranee entisestään. Valittavana on 11 korin väriä, minkä lisäksi kattoon saa kontrastivärin neljästä vaihtoehdosta. Lisävarustelistalta löytyy vielä neljä väripakettia, jolloin erilaisten väriyhdistelmien määrä nousee 90:een.

Täysin uuden Capturin lähtökohtana on sama CMF-B-perusrakenne kuin uudessa Cliossa, jota kehitettiin viiden vuoden ajan. Capturissa akseliväli on nyt 2,639 metriä, mikä on 33 mm enemmän kuin ennen. Kori on 11 senttiä pidempi ja kaksi senttiä aiempaa leveämpi. Suurempien ulkomittojen myötä sisätilat ovat kasvaneet entisestään ja esimerkiksi takaistuimella on 17 mm enemmän polvitilaa. Uuden Capturin tavaratila on 536 litran kokoisena luokkansa suurin.

Renault jatkaa täysin uudessa Capturissa viidennen sukupolven Cliossa aloitettua sisätilojen vallankumousta, jossa siirrytään aivan uuteen aikakauteen. Modernin teknologian lisäksi ohjaamossa ja sisustuksessa laatu ja mukavuus nousevat huomattavasti aiempaa korkeammalle tasolle.

Kuljettajan edessä on digitaalisina mittaristovaihtoehtoina 7- tai 10,2-tuumainen näyttö, joiden näkymän voi muokata itselleen mieleiseksi. Kojelaudan keskellä on 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tietoviihdejärjestelmä on entistä helpompi käyttää. Keskikonsoli on korotettu, jonka ansiosta vaihteenvalitsin on helpommin käsillä. Automaattivaihteisissa Captureissa keskikonsoli on ikään kuin ilmassa kelluva ja siinä on futuristinen i-shifter-vaihteenvalitsin.

Capturin istuimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ne ovat kuin paljon suuremmasta ja kalliimmasta autosta. Istuinosa on 15 mm pidempi, mikä takaa hyvän reisituen ja selkänoja antaa aiempaa enemmän sivuttaistukea. Istuimen takaosa on suunniteltu niin, että takana istuvilla on enemmän polvitilaa.

Capturin tarjoama mahdollisuus muuttaa auto yksilölliseksi jatkuu sisustuksessa, jonka voi viimeistellä mielensä mukaiseksi. Keskimmäisestä varustetasosta alkaen saatavilla on neljä väripakettia tuuletusventtiilien ja vaihteenvalitsimen ympärille. Parhaaseen varustetasoon on valittavissa ohjaamoon kolme lisäväriä oviin, kojelautaan ja verhoiluun.

Täysin uuden perusrakenteen myötä Capturissa on kokonaan uudet voimalinjat, jotka ovat pitkälti samat kuin uudessa Cliossa. Kaikki moottorit ovat tehokkaita, sillä jo perusmoottoriksi valittu kolmesylinterinen 1,0-litrainen TCe 100 kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja sen suurin vääntömomentti on 160 Nm. Voimaa on 10 hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin nykymallissa käytetyssä TCe 90 -moottorissa.

Tehokkaampana vaihtoehtona on TCe 130, jossa on voimaa 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti on peräti 240 Nm. Vaihteistoksi sen kanssa voi valita käsivalintaisen (kuusi vaihdetta) tai kaksoiskytkinvaihteiston (seitsemän vaihdetta). Väkevin Capturiin saatava moottori on TCe 155, jonka tärkeät numerot ovat 112 kW (155 hv) ja 270 Nm. Tämän moottorin kanssa tulee aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorivalikoimaan kuuluvat myös 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) tehoiset 1,5-litraiset turbodieselit.

Ensimmäisenä automallina luokassaan Captur tulee myyntiin myös lataushybridinä. Vuoden 2020 puolella saapuu Captur E-TECH plug-in, jossa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja innovatiivinen vaihteisto. Uuden Clio E-TECHin tapaan myös Captur E-TECH plug-in lähtee aina liikkeelle äänettömästi sähkömoottorin voimalla ja käynnistää sitten tarpeen tullen bensiinimoottorin.

Capturin lataushybridissä ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 45 kilometrin ajoon sähköllä yhdistetyssä ajossa. Kaupunkiajossa toimintamatka on noin 65 km. Ajoakun latausjärjestelmässä on hyödynnetty Renaultin tekemää kehitystyötä Formula 1:ä varten sekä pitkää kokemusta sähköautoista. Näin itselataava järjestelmä saa hyödynnettyä hidastuksien liike-energian mahdollisimman tehokkaasti akun lataamiseen. Akun saa ladattua myös maadoitetusta kotipistokkeesta ja sähköauton latausasemalla.

Renault Groupin Drive the Future 2017-2022 -filosofian mukaisesti uusissa malleissa on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä mahdollisuus autonomiseen ajamiseen.

Uuden Clion tapaan myös täysin uuteen Capturiin saa Moottoritie ja ruuhka-avustimen. Sen avulla Captur pysyy automaattisesti kaistallaan ja muun liikenteen mukana nopeuksissa 0 – 160 km/h. Nopeus säätyy etukameran ja -tutkan avulla edellä ajavien mukaan pysähdyksiin asti ja matka jatkuu uudelleen muiden lähtiessä liikkeelle.

Captur tarjoaa rahalle hyvän vastineen. Täysin uusi Renault Captur on melkein luokkaa suurempi kuin edeltäjänsä. Muotoilu on saanut uuden tyylin ja sisustus on paljon korkeatasoisempi kuin ennen. Lisäksi moottori on kasvanut niin iskutilavuudeltaan kuin teholtaan. Siitä huolimatta uuden Captur TCe 100 Lifen 19.390 euron hinta on ainoastaan 600 euroa korkeampi kuin ennen.

Erityisen hämmästyttävä uusi hinta on, kun ottaa huomioon, kuinka paljon perusvarustetasossa on tavaraa. Esimerkiksi takapenkki on säädettävissä pituussuunnassa, sekä etu- että takaikkunoissa on sähkötoimiset ikkunannostimet ja tässäkin versiossa on lämmitettävät sivupeilit ledivilkuilla. Uusia varusteita edelliseen Captur-sukupolveen verrattuna on tullut runsaasti: aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, etäisyysvaroitin, hätäpuhelujärjestelmä eCall, kaista-avustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä täys-led-etuvalot.

Toinen käsivalintaisella vaihteistolla varustettu täysin uusi Captur on 20.990 euron hintainen TCe 100 Zen. Siinä varusteluettelo on vielä paljon pidempi. Uusi varusteita aiempaan Zen-varustetasoon verrattuna ovat mm. automaatti-ilmastointi, Easy Link multimediajärjestelmä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä, koria vasten taittuvat sivupeilit, pysäköintitutka takana ja keskikyynärnoja edessä, jossa on säilytystilaa.

Seuraavalla portaalla on Zen-varustetasoinen Captur EDC7-automaattivaihteistolla. Siinä on TCe 130 -moottori ja se maksaa 23.990 euroa. Edellisten varusteiden lisäksi tässä versiossa on siivekkeet käsin vaihtamista varten ohjauspylväässä.

Ylellisin Captur on Intens, jonka hinta on TCe 130 -moottorilla 25.990 euroa ja TCe 155 -moottorilla tuhat euroa enemmän. Tässä mallissa oli jo edellisen sukupolven yhteydessä mm. navigointi, monipuolisemmin toimivat ajovalot ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Uusina varusteina ovat kaukovaloassistentti, digitaalinen mittaristo 7-tuumaisella näytöllä, pysäköintitutka myös edessä, peruutuskamera, lämmitettävä ohjauspyörä, Multi-Sense -järjestelmä, matkustamon tunnelmavalaistus ja paljon muuta.

Edellisestä Captur-sukupolvesta peräti 80 prosenttia myytiin kaksivärisinä. Sen takia asiakkailla on uudessa Capturissa mahdollisuus nytkin personoida omansa kymmenen korin värin ja kontrastina mustan (mustassa autossa myös harmaan) katon värin avulla. Lisäksi sisätilat voidaan personoida vaalean harmaalla tai oranssilla sisustasarjalla. Etenkin Intens-varustetasoon on saatavissa runsaasti lisävarusteita, kuten suurempi 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, pysäköintipaketti 360, moottoritie- ja ruuhka-avustin sekä nahkaverhoilu.

MetroAuton Renault myynti >