Mégane E-TECH Electric yhdistää ja integroi käyttäjänsä niin sähköautojen ekosysteemiin kuin digitaaliseen maailmaan.

  • UUSI  “SENSUAL TECH” MUOTOKIELI
  • KOMPAKTIT ULKOMITAT, UPEAT TILAT SISÄLLÄ
  • UUSI TIETOJÄRJESTELMIEN OPENR 24’ NÄYTTÖKOKONAISUUS
  • OHUT JOPA 60 KWH AJOKAKKU TARJOTEN TOIMINTAMATKAA 470 WLTP

Valtavan loikan kaikilla sektoreilla ottanut uutuus on kaunis katsella ja miellyttävä ajaa. Mégane E-TECH Electric yhdistää ja integroi käyttäjänsä niin sähköautojen ekosysteemiin kuin digitaaliseen maailmaan.

“Uusi Mégane ilmentää sitä sähköautojen revoluutiota, jonka Renault aloitti jo vuosikymmen sitten. Olemme onnistuneet tekemään uudesta Méganesta sähköauton, joka on kohtuuhintainen, kuitenkin ilman kompromisseja energiatehokkuuden tai ajomukavuuden suhteen. Olemme tätä autoa kehittäessä ajatelleet sen olevan sähköautojen GTI. Ja tunteita tämä auto herättää “,  Luca de Meo, CEO Renault Group

Renaultilla on jo yli kymmenen vuoden kokemus sähköautojen suunnittelusta, valmistuksesta, myynnistä ja huoltamisesta. Kehitys on ollut valtavaa siitä alkaen, kun ensimmäinen ZOE Concept esiteltiin vuonna 2010. Sen jälkeen Renault on myynyt Euroopassa yli 300 000 sähköautoa, viimeisen vuosikymmenen aikana joka viides Renault mantereellamme on ollut sähköauto. Maailmanlaajuisesti Renaultin valmistamia sähköautoja on liikenteessä 400 000 kappaletta ja niillä on ajettu yli kymmenen miljardia sähkökilometriä.

Kaiken tuosta saadun kokemuksen perusteella syntyi täysin uusi Renault Mégane E-TECH Electric, jonka kanssa astutaan sähköautoilun tulevaisuuteen. Uutuus ei ole vain auto, vaan se on samalla tärkeä osa suurempaa sähköautojen ekosysteemiä. Älykkään latauksen ansiosta sähköä on mahdollista syöttää autosta jatkossa myös takaisin sähköverkkoon. Lisäksi auton akuille on suunniteltu jatkokäyttö ja kierrätys.

Ympäristö otetaan huomioon Mégane E-TECH Electricin elinkaaressa aina valmistuksesta siihen saakka, kun auto poistuu liikennekäytöstä. Jo täysin sähköautojen tekemiseen suunnitellun uuden tehtaan sijainti on sellainen, että autojen kuljetusmatkat asiakkaille ovat mahdollisimman lyhyitä. Ajon aikana ei synny lainkaan hiilidioksidipäästöjä ja hiljainen ääni ei häiritse luontoa. Auton osissa on otettu huomioon ympäristö, sillä esimerkiksi kaikki verhoilukankaat on tehty sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista.

Tietenkin Mégane

Renaultilla Mégane on keskikokoluokan perheauton synonyymi. Ensimmäinen Mégane esiteltiin 26 vuotta sitten, minkä jälkeen sen neljä sukupolvea ovat edustaneet luokkansa huippua edistyksellisessä muotoilussa ja monikäyttöisyydessä. Ne ovat olleet hauskoja ajaa, mukavia ja tiloiltaan korkeatasoisia.

Täysin uusi Mégane E-TECH Electric kunnioittaa perinteitä ja nostaa riman vielä korkeammalle. Uutuuden muotoilu on jännittävää ja sähkövoimalinjan antamien mahdollisuuksien ansiosta tilojen suhde korin mittoihin nähden on aivan uudella tasolla.

Uudella Mégane E-TECH Electricillä Renault painottaa jatkuvuutta ja historiansa kunnioittamista. Méganen tarinaa halutaan jatkaa ja nostaa se samalla aiempaa korkeammalle myyntitilastoissa.

Tunteisiin vetoavaa teknistä muotoilua

Ensimmäiset viitteet täysin uuden Mégane E-TECH Electricin linjoista saatiin vuonna 2019 MORPHOZ-tutkielmassa. Uutuus ei vastaa mitään aiempaa mallia, vaan kaikki on uutta yhtiön logoa myöten. Muotoilufilosofiassa on otettu uusi lähestyminen, jossa edistyksellinen tekniikka tehdään miellyttäväksi ja helposti lähestyttäväksi.

Kauniit linjat ovat olleet yksi Renaultin vahvuuksista, mistä halutaan pitää kiinni myös Mégane E-TECH Electricissä. Hienostuneet yleislinjat, kuten pyöristetty vyötärölinja ja etuvalojen ympärille yltävät lokasuojat sekä kurvikas konepelti, muodostavat rakenteellisesti tarkan ja täsmällisen korkeaa laatua korostavan kokonaisuuden. Upeat yksityiskohdat, vain tarvittaessa ulos tulevat upotetut oven kahvat ja umpinainen etusäleikkö, luovat selkeitä, puhtaita pintoja.

Kokonaisuudelle antavat oman piirteensä suuret 20-tuumaiset pyörät (perusmallissa pyöräkoko on 18 tuumaa). Vyötärölinja on varsin korkealla ja katto laskee loivasti kohti perää, mikä antaa autolle coupémaisia piirteitä.

Mégane E-TECH Electric on suunniteltu alusta asti täyssähköautoksi, joten mittasuhteet ovat aivan uudet aiempiin polttomoottorisiin verrattuna. Akseliväli on 2,70 metriä, missä kasvua on kolme senttiä. Korin ylitykset ovat lyhentyneet niin paljon, että 4,21 metrin pituisena se on 15 senttiä lyhyempi kuin ennen. Kori on myös kolme senttiä kapeampi, kun se on 1,78 metriä leveä. Sähköautoksi Mégane E-TECH Electric on erittäin ohuen ajoakun ansiosta varsin matala, sillä korkeutta on vain 1,50 metriä.

Uuden alustarakenteen ja mittasuhteiden ansiosta matkustajille ja heidän tavaroilleen on runsaasti tilaa. Esimerkiksi takajalkatilat ovat ruhtinaalliset ja tavaratila on 440 litran kokoinen. Latauskaapeleille on vielä oma lokero lattian alla, joten itse tavaratila on hyvin kätevän muotoinen.

Digitaalista mukavuutta

Mégane E-TECH Electric ottaa ajajan tai omistajan vastaan tämän tullessa metriä lähemmäksi autoa kuin uskollinen koira tervehtien tätä ystävällisesti. Autossa on täysledivalot edessä ja takana, jotka tekevät pienen valonäytöksen. Näytös päättyy siihen, että ulkopeileihin sijoitetut valot heijastavat maahan Renault-logon ja samalla ovenkahvat nousevat esiin korin pinnasta.

Kuljettajan istuessa paikalleen tervehdys jatkuu auton sisällä, kun digitaalisen mittariston ja kosketusnäytön kattava OpenR-näyttö käynnistyy. Tunnelmavalaistus viimeistelee matkustamon ja kaiuttimista kuuluu Renaultin uuden äänimaailman mukainen vastaanottoääni.

Kuin jalokivenä uuden Mégane E-TECH Electricin sisustuksessa on täysin uusi OpenR näyttö, joka on suurin tässä autoluokassa. Aiemmin Renaultin konseptiautoissa (mm. Morphoz vuonna 2019) nähty ratkaisu liittää tärkeät näytöt yhdeksi kookkaaksi ja näyttäväksi kokonaisuudeksi.

Kuljettaja voi valita näyttöönsä neljä eri vaihtoehtoa. Yksi niistä painottaa ajamista, toinen on navigointi, kolmas on nimetty Zen-näytöksi minimalistisena yöajoon sopivana ja neljäs kertoo ajoakun tilasta sekä virran kulusta.

Kojelaudan keskellä oleva näyttö on muunneltavissa hyvin monipuolisesti niin sisällön kuin värien suhteen. Liitettävyys on tärkeässä osassa tieto-viihdejärjestelmää ja siinä käytetään Android Automotive OS:ää. Googlen kehittämä järjestelmä tuo Mégane E-TECH Electricillä ajavien käyttöön niin Google Mapsin kuin Google Assistantin. Järjestelmän käyttö on yhtä vaivatonta kuin älypuhelimen ja tarjolla on erittäin paljon monipuolisia sovelluksia. Ääniohjauksella saa henkilökohtaiselta sihteeriltä (Google Assistant) vastaukset ja ratkaisut lähes kaikkiin ongelmiin.

Tärkeä osa Mégane E-TECH Electricin käyttöä on älypuhelimen My Renault -sovellus. Sen kautta voi aina tarkistaa auton ajoakun lataustilan, minkä jälkeen voi tarvittaessa etsiä latausasemia läheltä tai reittiin sopivasta sijainnista. Pakettiin kuuluu myös Mobilize Charge Pass, jolla voi maksaa latauksen automaattisesti yli 200 000 paikassa Euroopassa. Normaaleja sovelluksen toimintoja on lisäksi ilmastointi- tai lämmityslaitteen kaukokäyttö.

Matkustajien mukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota Mégane E-TECH Electricin matkustamon valaistuksessa ja äänentoistossa. Saatavilla on LIVING LIGHTS, joka muuttaa väriä jopa vuorokauden ajan mukaan. Päivällä matkustamossa on väritys, joka korostaa modernia tekniikkaa ja yöllä käytetään rauhoittavia, lämpimiä värejä. Lisäksi värit vaihtuvat myös ajotilan mukaan ja ajaja voi valita mieleisen Multi Sensen kautta.

Koska sähköauto on hiljainen, hyvällä äänentoistolla on entistä suurempi merkitys. Jo varoitusääniin on luotu uusi huomioonottava sävy. Perusmallista alkaen Mégane E-TECH Electricissä on Arkamysin kehittämä äänentoisto. Parhaassa varustetasossa on vakiona Harman Kardonin luoma lähes konserttihallimainen äänentoisto, jossa voi valita mieleisen tunnelman viidestä vaihtoehdosta.

Uusi sähköautoihin suunniteltu perusrakenne

Mégane E-TECH Electric on ensimmäinen Renault, jossa otetaan käyttöön Allianssin suunnittelema CMF-EV-perusrakenne. Siinä moottoritilan osaa on pienennetty, sillä sähkömoottorit ovat mitoiltaan pienempiä kuin polttomoottorit. Akseliväli on suhteessa pidempi kuin polttomoottorisissa autoissa ja pyörät on saatu sijoitettua lähemmäksi kulmia, joka mahdollistaa suuremmat sisätilat.

Ajoakku on erittäin ohut, vain 11 sentin korkuinen, ja lattian alle asennettuna se alentaa auton painopistettä. Edellisen sukupolven Méganeen verrattuna painopiste on peräti yhdeksän senttiä alempana, millä on suuri merkitys auton ajo-ominaisuuksiin. Lisäksi paino jakautuu tasaisesti akselien kesken.

Renault suunnitteli Mégane E-TECH Electriciin aivan uuden sähköisen ohjaustehostimen, jossa on hyvin suora ohjausvälitys. Se parantaa osaltaan ohjaustuntumaa, mihin vaikuttaa myös takajousituksen monivarsituenta.

Uudessa Mégane E-TECH Electricissä on peräti 26 kuljettajaa ja osin myös matkustajia avustavaa järjestelmää, jotka lisäävät mukavuutta ja turvallisuutta. Suuri osa on tuttuja jo nykyisistä Renaultin malleista, mutta monia niistä on kehitetty edelleen.

Aktiivinen kuljettajan avustusjärjestelmä (Active Driver Assist) koostuu pysähdyksiin saakka toimivasta mukautuvasta vakionopeudensäätimestä ja kaista-avustimesta. Järjestelmä huomioi myös navigoinnin ohjeet hidastaen automaattisesti nopeutta vaikkapa liikenneympyrää lähestyttäessä sekä muuttaa nopeuden rajoitusmerkkien sallimaan.

Uusia varusteita ovat muun muassa autosta poistumista varmistava järjestelmä, joka varoittaa ovea avattaessa, mikäli takaa on tulossa auto, moottoripyörä tai polkupyörä. Se lisää myös muun liikenteen ja etenkin polkupyöräilijöiden turvallisuutta. Taustapeili auton sisällä välittää kameran tuottamaa kuvaa, mikä antaa paljon laajemman ja tarkemman havainnon auton takaa kuin tavallinen peili.

Valinnanvaraa moottorin, ajoakun ja latauksen suhteen

Mégane E-TECH Electricissä on täysin uusi Allianssin kanssa suunniteltu sähkömoottori. Tarkkaan ottaen se on vierasmagnetoitu tahtimoottori, EESM (Electrically excited synchronous motor), jonka kehitystyössä on käytetty hyväksi Renault Groupin ja Allianssin yli kymmenen vuoden kokemusta sähkömoottoreista. Siinä saadaan enemmän tehoa kuin muun tyyppisissä sähkömoottoreissa, eikä harvinaisia maametalleja tarvita niin paljon.

Suunnittelua optimoimalla moottori on kooltaan kompakti ja painaa vain 145 kiloa, mikä on 10 prosenttia Zoen moottoria vähemmän kasvaneesta tehosta huolimatta. Moottorista on kaksi tehovaihtoehtoa, jotka ovat 96 kW (130 hv) ja 250 Nm sekä 160 kW (218 hv) ja 300 Nm. Tehokkaammalla moottorilla varustettuna Mégane E-TECH Electric kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 160 km/h.

Jarrutusenergia otetaan tehokkaasti käyttöön ja sillä ladataan ajoakkua. Mégane E-TECH Electricissa jarrutusenergian talteenoton tehokkuuden voi säätää ohjauspyörän siivekkeistä tasojen 0 ja 3 välillä. Tehokkaimmalla tasolla autoa voi ajaa ns. yhdellä polkimella, sillä jarrua ei tarvitse käyttää juuri lainkaan.

Ajoakku on LG:n kehittämä uusi kemikaalinen yhdistelmä litiumioniakusta, jossa käytetään nikkeliä, mangaania ja kobolttia. Lisäämällä nikkelin osuutta ja vähentämällä koboltin osuutta on päästy 20 prosenttia Zoessa käytettävää akkua parempaan energiatiheyteen. Akusto on nestejäähdytetty, joka tuo etuja niin mittoihin kuin tehokkuuteenkin.

Valittavana on energiasisällöltään joko 40 tai 60 kilowattitunnin ajoakku. Toimintamatka on WLTP-normin mukaan pienemmällä akulla 300 kilometriä ja suuremmalla akulla enimmillään 470 kilometriä. Akuille annetaan 8 vuoden takuu, jonka puitteissa se vaihdetaan ilmaiseksi, mikäli kapasiteetti putoaa alle 70 prosentin.

Mégane E-TECH Electric tulee tarjolle useana versiona myös sen suhteen, millainen latausjärjestelmä autossa on. Erittäin tehokkaan 22kW Type 2 -latauksen lisäksi saatavilla on myös 130kW tehoinen CCS Combo DC-pikalaturi, joten akun saa ladattua nopeasti molemmilla lataustavoilla. Lataus on kehitetty mahdollisimman tehokkaaksi siten, että se olisi nopeaa mahdollisimman kattavasti eri latauslaitteilla. Esimerkin omaisesti: 7,4 kW;n tehoa tarjoavalla latauslaitteella (esim. kotona) saa 8 tunnissa riittävästi virtaa 400 kilometrin ajoon. Julkisissa latauslaitteissa on usein tarjolla 22 kW:n latausteho, jolla tunnissa saa virtaa 160 kilometrin kaupunkiajoon. Pikalaturista (130 kW) voi saada kahteensataan moottoritieajokilometriin tarvittavan virtamäärän puolessa tunnissa (WLTP testisyklin mukaisesti jopa 300km).

Suomeen tuotavista Renault Mégane E-TECH Electric -versioista annetaan tarkempaa tietoa myöhemmin. Myynnin alkamisajankohta ei ole vielä tiedossa, mutta ensimmäiset autot saapuvat maahamme keväällä 2022.

Renault-myynti:
MetroAuto Herttoniemi, Helsinki
MetroAuto Niittykumpu, Espoo